Tuesday, February 17, 2009

Toilet Train

Alhamdulillah 2-2 anak aku dah tak pakai diaper lagi kecuali Fahim yang masih pakai diaper masa tido.

Aku rasa lega sebab dalam kegawatan camni, sedikit sebanyak dapat laaa kami suami isteri menjimatkan kos.

Kalau dulu Haziq berhenti pakai diaper pada usia 2 tahun 3 bulan, Fahim aku nekad untuk cuba lebih awal. Misi berjaya. 2 tahun sebulan Fahim dah pakai spender! hehe

Kaedah aku mudah saje, sama seperti ibu2 yang lain. Aku akan ambil cuti 2 hari sebelum weekend, terus ke hujung minggu. Jadi aku punya jangkamasa yang lama dan panjang untuk berada di rumah untuk melatih mereka.

Awal2 biasa laa.. mesti ada air mawar yang dirembeskan secara tak sengaja. Jadi, untuk mengatasinya, every setengah jam ke sejam, bawakan mereka ke toilet. And keep remind them to tell us bila nak kencing.

"nak kencing tak? kalau nak kencing cakap apa"

tapi once budak2 ni dah tau "rese" nak kencing tu camner... dah senang dah... automatic mereka akan terkemut2 bila nak terkencing. Jadi apalagi... bawak mereka ke toilet dan cangkung! hehe.. Ajo sekali cara cebok dan cara siram air yang betul supaya toilet tak hancing. Tapi part siram2 air ni anak2 aku memang terlebih pandai.. sampai lencun baju dibuatnye!

No comments:

Post a Comment