Wednesday, February 25, 2009

Ikhtiar Hidup

Percaya tak? Kat Johor Bahru ni.. ada sawah padi!

Betul.. aku tak tipu! Gambo tu aku amik kat trafik light Kampung Ungku Mohsin. Lokasi yang sangat dekat ngan opis aku.

Memula dulu aku tak perasan kewujudan sawah nih, tapi masa padi tengah masak kuning hari tuh, baru aku tau kawasan terbiar itu rupanya dimanfaatkan oleh pendatang asing ni dengan menanam padi.

Tanah yang tak sebesar mana tuh dimanfaatkan dengan baik oleh pendatang nih. Inilah namanya Ikhtiar Hidup. Pandai mereka mencari rezeki. Terdetik gak dalam hati bagaimana susah jerihnya mereka mencari sesuap nasi di negara orang.

Dulu aku pernah dengar dengan telinga aku sendiri, orang indon ni cakap dengan kawan dia... "Di Malaysia ni, bukan mati kebuluran! Bisa mati kekenyangan..." Betul aku rasa, kat Malaysia ni, kalau kite rajin.. kite usaha... insya-Allah tak akan papa kedana. Buktinya pendatang2 asing yang datang ke negara ini, nampak selekeh... kerja pun ntah apa2... tapi masih dpt membuat simpanan dan hantar duit ke kampung halaman. Sebabnye.. mereka2 ni rajin!

Aku yang makan gaji ni pun kadang2 miss kasi duit pada mak ayah. Teruknye kan! Bukan nak berusaha untuk meningkatkan pendapatan! Apalah nak jadi! Tapi lepas ni aku nak berusaha untuk mencari pendapatan sampingan. Pc pun dah nak keluar. Kene ligat sket laa buat design.

Pendek kata... dimana ada kemahuan, disitulah ada jalan. Kita patut contohi kesungguhan mereka2 ini untuk ikhtiar hidup sebegini. Tambah plak zaman gawat2 ni.

*Langkah yang dah aku ambil, tanam sayo2 belakang umah. Hehe....

4 comments:

  1. zaman sekarang ni keje kena kuat...klu x mati kebulur gak...

    ReplyDelete
  2. bila masa hang amik gambo ni haa! ishh.. sempat gak tu..

    ReplyDelete
  3. tu la pasal, takpa nanti boleh interview sape yg tanam padi ni

    ReplyDelete
  4. Beras gred apa yang dihasilkan agaknya?

    ReplyDelete