Tuesday, December 22, 2009

Tips Elakkan Diri Daripada Salesman / Salesgirl Yang Datang Rumah

Korang suka tak melayan salesman or salesgirl yang datang jual product kat umah?

Kalau tanya pada aku... aku memang tak suka atau lebih tepatnya.. aku malas nak layan. Sebab adakalanya mereka yang dalam dunia pekerjaan ni, kalau kita dah beri peluang pada dia untuk cerita pasal product yang dia bawa...memang paling kurang, 5 minit laa kene tadah telinga dengar explaination dia.

Dah macam2 cara aku gunakan untuk elakkan diri dari melayan mereka2 ni. Tapi selalunya.. mereka2 ni memang hati kering.Tak mudah mengalah. Nak halau tak sampai ati. Suruh pergi dengan cara berhemah, dia buat tak reti plak.

Satu hari, ada satu peristiwa yang beri pengajaran yang sangat berkesan pada aku untuk menangani mereka2 ini. Masa tuh, aku sedang menyidai baju dengan berseluar bermuda dan bert-shirt biasa. Masa aku nak sidai baju tuh, aku ternampak but ala2 orang jual ikan kat pasar yang paras lutut tu kat tempat kasut. Oleh kerana keinginan untuk mencuba pakai kasut but tuh, aku pun pakai laa sambil menyidai baju.

Tiba2 ada cina datang.

Cina: Adik, panggil lu punya tuan?
Aku: Tuan? Ha... jap!

Aku pun panggil mak aku. Bila dia dengar aku panggil mak, dia cakap laa sorry sebab ingatkan aku maid umah ni. Sungguh cam haram statement tuh. Ada ke patut muka aku yang ala2 pan asia ni dia cakap maid! Buta sungguh!

Tapi sejak peristiwa tu, aku dapat satu idea yang memang aku amalkan sehingga sekarang dan terbukti keberkesanannya.

Bila je ada salesman/salesgirl datang umah, aku akan cakap macam ni.

"Waduh... maaf pak, tuan saya enggak ada di rumah. Saya enggak tahu apa-apa!"...

Kebanyakan salesman /salesgirl hanya akan cakap ooOoo dan terus pergi. Mudah kan. Bila dia ingat kite orang gaji, buat apa dia nak cerita banyak. Kompem laa tak tau apa!

Tapi part yang tak best nye... aku akan terasa sendiri... "cilakak... muka aku ni ada muka orang gaji ker? senang naa dia percaya!"....

6 comments:

  1. wakakakaka...menariks2 tips ini. tp sy tak blh nak praktikkan. coz, mana salesmans/salesgirl ni nak percaya. dah pn rumah kg, jarang org2 kg ni ada maid.

    ReplyDelete
  2. kalau aku jadik salesmana tu, kompom aku tak caya! mcm mane orang vietnam boleh speaking indon nih! hahahaha!

    tapi kalau che pah, kompom saya percaya! ^_^

    ReplyDelete
  3. Pan Asia ke? atau Panda Asia? muahahaha

    ReplyDelete
  4. kt kl ni tak byk la salesman dtg umah.. kat jb mmg byk ekekke.. but good tips.. nanti leh dipraktikkan..

    ReplyDelete
  5. artakus: cik lim carik pasalll...(hehe gaduh kat blog fadh pulakk)

    ReplyDelete
  6. iya dong...sungguh manis skali ini punya amah...hahah

    gud idea tu...tp klu laki2 camna lak nk buat?

    ReplyDelete