Tuesday, May 5, 2009

Bekam

Bekam merupakan salah satu warisan perubatan Islam yang dianjurkan oleh Rasullullah s.a.w. Ianya merupakan satu kaedah pembersihan darah atau angin dengan mengeluarkan sisa toksik dalam badan melalui kulit secara sedutan dengan berbagai alat seperti tanduk kerbau, gading gajah, batang buloh, gelas atau yang paling moden dengan menggunakan alat vakum moden yang bersih dan suci hama.

Aku dah lama nak cuba berbekam. Cuma baru2 ni aku berkesempatan untuk berbekam masa ke KL baru2 ni. 43 cupping sume skali merangkumi seluruh badan( belakang badan, kepala, kaki dan tangan). Aku memang mengalami masalah resdung yang aku rasa teruk jugak laa... sebab tu aku hari2 selsema. Selain tu jugak kulit aku adakalanya agak sensetif. Dah bermacam produk aku cuba baik yang sapu ke.. yang makan ke... semua aku dah try. Tapi hasilnya tak seberapa.

Lepas buat bekam ni, bekas2 yang dibekam tu memang rasa sakit sikit cam rasa bila kite lebam tuh, tapi kesannya pada badan, aku terasa badan aku ringan. Banyak seyyy darah kat belakang badan aku. Itam2 darahnya.

Pada yang ada rasa nak cuba tuh.. cuba laa.. bukannya sakit pun.

Sekarang ni, belakang badan aku boleh main binggo! kesan lebam tu belum ilang. Hehe

3 comments:

  1. nampak cam best bekam tue...leh la try nanti~!! <3

    ReplyDelete
  2. Boleh cuba siapa yang berminat. harga toksah cerita, memang murah. tanya tuan punya blog untuk keterangan lanjut dan testimonial penuh..

    ReplyDelete
  3. kak fadh,

    bape harga berbekam tu...

    ReplyDelete